Тема с продължение

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×
Rate this post

За BG кампаниите във Facebook

Подкрепата на една или друга
инициатива посредством социални платформи като Facebook добива все
по-голяма популярност. Напоследък някои медии започнаха да обръщат все
по-голямо внимание на подобни инициативи . Вече почти всичко от дупките по
улиците през ГМО-тата до подкрепата на отец  Васил от Шумен изнасящ проповеди по
интернет става  повод за създаването на
групи с поддръжници или противници на дадена кауза.

Друг е въпросът доколко
участниците в тези групи се ръководят от интересите на техните създатели и се
включват в тях защото виждат примера на останалите и биват заразени и те да
станат част от виртуалните тълпи. Преди време станах свидетел на случаен
разговор между двама анти ГМО настроени души които си говореха че нямали нищо
против да ядат пуканки от ГМО царевица.Ето примери за някои подобни кампании.

–         
Да подкрепим отец Иван от Нови
Хан в благородната му мисия -341 почитатели

–         
 Петиция да запазим българския книжовен език – 3017
почитатели

–         
 Да подкрепим отец Васил в начинанието му – 154
почитатели

–         
Протест срещу ГМО на територията
на България-936 почитатели

–         
Да изведем България от духовната
криза – 4895 почитатели

–         
Неискам МВР да ни следи
безконтролно в интернет – 17 018 почитатели

–         
 Организиране на протест за инкриминация на
насилието срещу животни Русе- 378 почитатели

–         
Организиране на протест за
инкриминация на насилието срещу животни Варна-700 почитатели

–         
Затвор за копелето отрязало
крачетата на кучето в Дряново -233 540 почитатели

–         
Против създаването на турската
партия Отоман -28 197 почитатели

 

Избрах произволно тези 10 групи
като посочвам броя на почитателите във всяка една от тях към днешна дата
8.04.2010 . Както се вижда има голямо разнообразие от инициативи които
привличат различен брой почитатели . Прави впечатление че най-много участници
събират онези от тях засягащи интересите на почти всички като следенето на
информацията в интернет или посветени на случки предизвикали сериозен обществен
отзвук като случая с кучето Мима. Вече има и разделение на отделните групи на
регионален принцип. Темата е много интересна и вероятно ще има продължение още
повече че сигурно ще стане част от по-голямо изследване свързано с т.нар. „дигитална
демокрация” и участието на гражданското общество в различни кампании и
инициативи посредством новите възможности на интернет. Още повече че и в
България отскоро набира скорост партията на пиратите, която скоро ще получи и
официална регистрация. Но ми се иска да се върна към началото и да направя една
аналогия с уговорката че е условна и че няма претенции да е много точна. Тя е
свързана с тълпите и оформянето им вече в условията на времето в което живеем
във виртуалното пространство.Затова се позволих да ги нарека виртуални. Мисля
си обаче принципите за тяхното формиране остават едни исъщи независимо от
епохата. Френският социолог,любител физик историк и философ Густав Льо Бон
описва в книгата  „Психология на тълпите”  начините за формирането на тълпите и тяхната
психология. Той пише „ Тълпата е стадо което не би могло дамине без господар” и
още  „в мнозинството си водачите са хора
на действието а не на мисълта” Според него проницателността не е характерна за
лидерите на тълпите защото поражда съмнения и бездействие. И това е наистина
така. Ако вземем само едно от имената на групите цитирани по горе –„ Затвор за
копелето отрязало крачетата на кучето в Дряново”. То предизвика спорове сред
хората заради това че вместо да ги призовава към спазването на определени
ценности носи в себе си допълнителна агресия. Едва ли създателят на тази група
е помислил преди да я направи върху името което и е дал. Аналогията за която
говоря е свързана с Френската революция от 1789 година и породените от нея
събития вълнували френското общество почти десетилетие, защото тя не свършва с
падането на Бастилията. Това събитие само спомага за формирането на една нова
сила-гражданското общество чиито глас ще се чува много често през следващите
векове. Формите за активизирането му  са
различни от петиции през протести стачки … до виртуални призиви, но
проблемите пред чието решаване то е изправено остават с един и същи характер-
социални,икономически ,културни или политически независимо от епохата. А
тълпите наистина много се повлияват от всякакви информации дори и слухове както
се случва именно по времето на френската революция когато тълпи поддръжници на определена кауза често да разграбват френски крепости
заради носещи се слухове за поява на контрареволюционна реакция независимо дали
това е било действителен факт или не. 

Мартин Иванов
Loading Facebook Comments ...

Вашият коментар