0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×
Rate this post

“MIN DIT” Децата на Кюрдистан

Силвия Халенслебен /FILM/

/Германия 2009/

Филмът е режисьорски дебют на Мираз Безар. Посветен е на темата за убийството на хиляди жители от кюрдски произход от паравоенни формирования подкрепяни от турското правителство . Когато лентата „MIN DIT беше показана на фестивала в Анталия тя постигна две неща. Това бе не само първият филм на кюрдски език показван на турски фестивал, но и сюжетът му засегна една от най-щекотливите теми в съвременната турска история- убийството по данни на правозащитните организации на повече от 18 000 кюрди през 80-те и 90-те години на миналия век.

Хората –основни филмови герои- Федат и Севда, които току що са се върнали от сватба биват заловени и разстреляни на улицата. Свидетели на престъплението стават децата им- 10 – годишната Гюлстан и малкото и братче Фидат . Предстои им тепърва да осъзнаят че остават сами на улицата подобно на хиляди други деца, които ще продават носни кърпички и запалки на минувачите. Веднъж Гюлстан вижда отново на улицата един от убийците. …….

снимка: http://www.spielfilm.de/

„Може би не е никак случайно че съм се спрял точно на тази история”- споделя роденият именно в Анталия и израснал в Германия режисьор който също е от кюрдски произход. За първия си филм той се преселва през 2005 година в Диарбекир. Тогава все още не е имал конкретната история в главата си и оставя появата и да се имплицира от в град където в резултат на гражданската война властва бруталността. Лентата която беше показана освен на фестивала и в някои местни кина е сравнително нискобюджетна само 80 000 евро . “MIN DIT” – е на кюрдски и означава „Аз видях” – заглавие което съответства на обстоятелството че в 1,5 милионната населена с кюрди метрополия , мнозина са преживели гражданската война с травмите на нейните жертви и палачи , нещо което обаче остава извън обществения дискурс. Картините са подтискащи и изсветляващи като на всички подобни места, станали сцена на гражданска война , където жертви и убийци след края на конфликта заживяват в едно общо пространство. При това Безар се върти около идеята да опише контрастна историческа яснота и да покаже как войната и подтискането на хората натоварват с дълготрайни негативни последици. Така той определя своя елиптичен, пунктуално метафоричен и превишен разказ в едно не много ясно дефинирано времево пространство. Тук се вижда не само доминацията на визуалната детска перспектива, но много често възрасните могат да се видят само в 3/4. При цялата строгост която предлага филмът той завършва не с един акт на отмъщение а съобразно местната селска традиция. Правилно но надеждата не го оправдава. В Анталия филмът на Безар получи специалната награда на журито, а отзивите за него са повече от добри. КОй знае това може да е първата стъпка към осветляването на една не толкова позната епоха.

Превод Мартин Иванов

Клип с интервюта и трейлър : тук

Loading Facebook Comments ...

Вашият коментар