Преди 20 г. Кристо създаде своята лятна приказка за Германия

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×
Rate this post
Снимка: „Дойче Веле“

„Ако бях роден в Небраска, Берлин сигурно не би имал подобно значение за мен” 

 
Преди точно 20 години- през 1995-та година  световноизвестният художник от български произход Кристо реализира най-запомнящия си проект. Покриването на Райхстага  се превръща в сензация не само в Германия, но и в цял свят, и привлича десетки хиляди туристи . Този проект е неговата лятна приказка за Обединена Германия. Сега по повод юбилея той отново е в Берлин. Покрит в сребристо бяло той се превръща в един от новите символи на обединен Берлин.
Две десетилетия по-късно спомените у мнозина са все още ярки, когато се сещат за това събитие. „Грандиозно, страхотна идея”, казва една жена за „Дойче Веле”. „Покриването на цялата сграда беше впечатляващо. Гледка, която човек никога не е виждал до момента”, споделя друг. „Избягах от една комунистическа страна, и затова още преди разделения Берлин имаше за мен еедно обаятелно въздействие като символ на ужасните години от периода на Студената война. Ако бях роден в Небраска, той може би нямаше да има подобно значение за мен”, споделя Кристо. Заедно с покойната си съпруга Жан Клод Кристо добива световна известност с необичайните си проекти като покриването на моста Сен Ньов в Париж или на цяла група от острови край Маями. Покриването на Райхстага обаче се числи сред неговите най-известни и впечатляващи проекти.  Реализацията на подобен предизвикателен проект печели одобрението на местните политици и обществеността. Идеята за него идва през 1971 година от историка Майкъл Колин, който подкрепя Кристо и Жан Клод по време на продължителните и тежки преговори. „Тогава Кристо имаше идея да се покрие сградата в Байройд, където се провежда Вагнеровия фестивал. Това сигурно би станало по-бързо, но тук ставаше дума за една знакова за цялата страна сграда. Мнозина мислеха, че проектът на Кристо за покриване на Райхстага е оскърбление за сградата”, казва историкът.
„В продължение на много години хората си мислеха колко ужасен  или красив е този проект, а  тогава той все още не беше реализиран. Това е най-големият комплимент,който един човек на изкуството може да получи”, убеден е Кристо. През юни 1995 година проектът, който още по време на подготовката си събира десетки посетители, вече е финализиран.  И Райхстагът е покрит с над 100 хил. кв. м плат.  Германският фотограф  Волфганг Фолц  работи с Кристо и съпругата му в продължение на 44 години. „Изкуството на Кристо и Жан Клод е реалност. Когато Пон Ньов в Париж беше покрит, той си остана Пон Ньов. Така бе и в случая с Райхстага. За 60 дни той се превърна в произведение на изкуството, но си остана Райхстага. Това не беше нещо създадено за него  друга форма на изкуството, като песен например, а самият той”, споделя фотографът.  Проектът превръща Берлин в магнит за много туристи. „Той предизвика реакции, коментари и дебати от Русия през Китай до Япония, и това донесе световна известност на проекта. И когато някой говори за Райхстага, се сеща за Кристо, и обратното, когато споменава Кристо- се сеща за Райхстага”, убеден е Майкъл Колин. Това по думите му е един вид симбиоза. И тази симбиоза предстои да получи своето ново измерение, когато през есента в Райхстага ще бъде показана специална изложба с всички модели на художника, като спомен за първата лятна приказка на отново обединената  германска столица.

Превод: Мартин Иванов
По материали на „Дойче Веле”

Loading Facebook Comments ...

Вашият коментар