Роботите като инструмент на изкуството

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×
Rate this post
Screen+Shot+04-13-16+at+09.46+PM

Ако по-рано нещата са изглеждали лесни, и  всеки художник сам е създавал своите картини влагайки душата си  и показвайки емоциите си чрез четката, то вече съвсем не е така. Един французин- Патрик Ттресе вече е разработил  робот, който сам може да създаде рисунка, и когато човек я погледне да се запита: Кой наистина е художникът. Картините създадени с негова помощ не са обикновени, тъй като са нарисувани не от човек, а от робот.
Изкуство от машина, или машината като създател на изкуство? Патрик Тресе е сред най-известните представители на течението показващо как една механична ръка може да създава изкуство. Неговият робот се казва Пол, и заедно с още две машини той  работи върху своите картини в едно лондонско ателие. Машините образуват част от неговата художествена идентичност. „Трудно е, защото за мен това са програмирани машини, но на тях се дължи и успехът ми”, признава пред „Дойче Веле” творецът.  Те по думите му са нещо като  негов автопортрет. Връзката между него и роботите е комплексна. „За мен те са като кукли, защото правят това, което искам. Тресе е не само човек на изкуството, но и на науката, и сам е разработил своите роботи. Със своите очи подобни на камери те сканират всичко и разпознават чертите на човешките лица. След това рисуват  всичко запаметено върху лист хартия. За изготвянето на един портрет са необходими до около 40 минути. Сабине  Тупан е позирала вече над 20 пъти за необичайните рисунки, но всеки път когато застане пред робота се чувства необикновено.  „Машината имитира човешкото поведение , затова някои от движенията и изглеждат напълно приятелски, но в същия момент срещу себе си не виждаш човешки поглед, а една камера”, споделя моделът. Процесът на рисуване обаче според нея е толкова естествен, че понякога тя се обърква.  И това се случва не с един и двама, защото най-малко веднъж месечно Патрик демонстрира своето машинно изкуство пред публика.

За Тресе представлява интерес  не само от художествена, но и от научна гледна точка ,как се допълват човекът и машината . Повечето хора реагират естествено на неговото изкуство. „Щом като дадена машина прави нещо, например колкото пъти погледне нещо или реагира на нещо, ние се опитваме да я разберем и реагираме  автоматично. Това е нашата животинска реакция, и нищо не можем да направим срещу това”, смята Трисе.

Роботите в изкуството и изкуството като научно поле за информатиката не е нещо ново. Още в края на 60-те години на миналия век британецът Хералд Колн програмира машина, която винаги решава нещо ново, когато рисува. Нейните произведения на изкуството се излагат вече в редица световни музеи. Други роботи реагират на влиянието на околната среда. Машина разработена от специалисти в университета на град Констанц пък имитира чужди техники на рисуване и ги използва за създаване на нови мотиви. Учените все повече се стремят да разберат доколко креативни могат да бъдат машините. „И птицата и самолета правят едно и също нещо, но почти никога по един и същи начин. При изкуствения интелект е същото, човек може да мисли, че дадена рисунка като тази е направена от интелигентен и чувствителен художник, но системата не е особено интелигентна, защото досега няма подобни системи”, казва Тресе.  Изкуствен интелект според него все още не е създаден, но всеки един робот може да е крачка в правилната посока. А Лондонския университет е мястото , където е разработил своите машини. Той все още се впечатлява както от изкуството, така и от технологиите. Първо следва информатика, а впоследствие се обръща към изобразителното изкуство. Заради психично заболяване обаче Тресе губи възможността да се радва на работата със собствените си ръце, ето защо днес той може да посочи роботите като пример за това, което някога е рисувал като художник. „Компютрите се използват за всичко, защо не и за изкуство?”, пита се той. Според него има много роботи вършещи специализирана работа, но като цяло  за художниците те са само един инструмент за работа. И въпреки че днес машините допълват неговото художествено АЗ, зад портретите  създавани от тях все още може да се забележи почеркът на Патрик Тресе. Роботите са само негов инструмент. „Не мисля че те могат да овладеят изкуството, защото зад тях все още стои един художник”, смята творецът. Според него в научните и технически среди има специалисти, които не са хора на изкуството, които искат да направят такава система, която да създава изкуство, но това не става. Причината според него е, че те нямат представа, какво е изкуство. В близко бъдеще роботите могат да станат още по-креативни  и твворчески ориентирани. И въпреки че в момента това все още изглежда като научна фантастика, то изкуството създавано от машини очарова хората  още сега.

Мартин Иванов
 
По материали на „Дойче Веле”
Снимка”Дойче Веле”

Loading Facebook Comments ...

Вашият коментар