re:publica 2019 Бъдещето на телевизията

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Email 0 Filament.io 0 Flares ×
Rate this post

През миналата седмица в Берлин се проведе поредното издание на технологичната конференция re:publica. Филип Банзе от dctpTV разговаря с Надин Билке  от ZDF за бъдещето на телевизията като формат.

Филип Банзе и Надин Билке

Може ли да разясните повече за отношенията между така наречената неолинеарна и традиционната конвенционална телевизия? Може ли да се каже какъв е броят на зрителите на тези два вида телевизионно предаване?

Първо трябва да кажа, че библиотеката от видеа е в основата на неолинеарната телевизия и че преди това съм работила в отдела отговарящ за нея, но ние решихме, че трябва да продължим да развиваме нови формати, ориентирани към определени целеви групи със съдържание, което да достига до тях по правилните пътища-линеарно, чрез библиотеката от видеа или чрез социалните мрежи и кой  знае какво ще дойде още. Много трудно е да се определи какъв е броят на зрителите, защото  само една определена част от тях могат да се обхванат за точно определено време. Ако вържем медийната библиотека с ZDF Neo, тогава можем да кажем, че имаме една успешна програма. Тогава можем да кажем, че 15% е делът на медийната библиотека, но в това число влизат всички линеарни предавания, които са били многократно излъчвани. Но ние не можем да преброим, колко хора са гледали предаването Neomagazin Royal в социалните  медии. Това означава, че числата от нашата платформа може да не отговарят на тези в платформите на отделните социални медии.

Защо е така?

Защото платформи като Фацебоок, Google и YouTube не си сътрудничат  със съответните специалисти, но те са тук, и ние се опитваме да ги следим, и аз мисля, че предаването определено има добра перспектива в канали като YouTube.

Според мен линеарната телевизия играе много малка роля. Съгласна ли сте с това и нужна ли ни е все още тази форма на телевизия?

Лично аз също споделям това мнение, защото изхождам от дигитална гледна точка, но според числата не е точно така, защото в  национален план линеарната телевизия продължава да доминира. Ето защо в момента на дневен ред е идеята да миксираме линеарната телевизия с новите формати, като даваме възможност на потребителите гледащи обикновена телевизия да се поровят в същото време в нашия видеоархив.

Перспективата обаче показва, че линеарната телевизия постепенно ще отстъпи мястото  си или? Какви са перспективите според вас?

Според мен  този сценарии на използване, когато някой включва телевизора за да гледа това, което му се предлага ще остане, но съдържанието най-вероятно ще  може да се предлага под формата на някакъв плейлист, от който потребителите да избират какво да гледат. Мисля че т.нар. User Keys ще продължат да са много популярни и в тях ще се включват сериали и други предавания от линеарната телевизия, спортни или шоу събития. Тогава ще има едно целенасочено линеарно телевизионно предаване. Сценарият при който обаче някой си пуска телевизора и гледа това, което му се предлага ще се запази.

Сега вече има огромен брой видео библиотеки, но защо няма например една за обществените телевизии в Германия или Европа. Защо сега има толкова много и различни медийни  библиотеки?

Има редица проблеми- технически, медиини, правни. Обществените и частни компании, предлагащи медийно съдържание искат отдавна свързването на тези медийни библиотеки. Има обаче и редица стратегии, според които не може да има партньорство между обществени и частни играчи на медийната сцена. Едните например създават платено съдържание, докато другите създават съдържание, финансирано с обществени средства

Но това може ли да се направи само при обществените медии?

Това е въпрос на свързаност и мисля че това е въпрос на време да се създадат медийни алианси  за съвместно производство на продукция. Например ZDF да търси партньорството на Netflix за  създаването и разпространението на Neo сериали.  Това е по повод на партньорството. Другото е създаване на медийни алианси, в които отделните играчи да предлагат определени продукти в общо портфолио. Аз съм убедена, че можем да имаме една мега платформа, съдържаща най-добрите потребителски сценарии. Най-накрая ще се стигне дотам, че ние да обслужваме определени целеви групи с различно медийно съдържание, и ако подобна платформа се създаде в цяла Европа, ние ще имаме  същите целеви групи както играчите на медийния пазар в САЩ.

Но ние можем да отидем крачка напред, създавайки една общоевропейска платформа под егидата на EBU, която за да продължи да се ползва да изисква  съответните лицензии. В нея да могат да се сортират подобно на Уикипедиа най-добрите продукции на телевизии като ARD,ZDF и други. Защо не се тръгне по този път?

Вече го правим с отделни проекти,  в които се кооперираме и ще продължим да го пробваме, като създаваме комплекс, в който да залагаме на креативното партньорство между отделните играчи с права върху продукцията и легитимен интерес. Има обаче някои трудности, които пречат за пренасяне на модела Уикипедиа в телевизионната среда, и това е свързано с многообразието от актьори, които трябва да се кооперират най-общо казано.

Да се върнем на лицензирането. Да речем че хората са готови да плащат за креативно съдържание, което е водещо в една подобна платформа. Смятате ли, че обществените медии целят да получават възнаграждения за това, че публикуват в платформи като Уикипедия?

Мисля че проблемът  идва от дигиталното ни минало и е свързан с това, че ние повече говорим за самата мегаплатформа,а не за това, с какво съдържание ще я изпълним.  Мисля че трябва да работим повече съобразявайки се с нуждите на потребителите, и тогава ще можем да придадем смисъл на нашия проект, Това обаче е свързано с различните теми и жанрове, които да се включат в него. Изглежда малко трудно, но мога да си представя някои интересни теми, които могат да се включат,

Как гледате на бъдещето като шефка на ZDF Neo? Имате медийните библиотеки, привличащи предимно младата публика, но както казахте трябва да се оркестрира съдържанието, така че определени теми да достигат до определена публика. Какви са перспективите пред вас, и какво планирате да направите и надградите?

В Neo включваме три основни жанра, които ще търпят развитие, това са теми от областта на фикшъна- драма сериали, такива за момичета и момчета- например как човек се учи да бъде мъж или жена, както и теми свързани с емоциите, но научно обосновани. Излъчваме и различни хумористични сериали, защото смятаме, че те достигат до повече целеви групи. Мислим обаче за съдържанието както на линеарната телевизия, така и на социалните медии.

Когато планирате някое шоу или филм, мислите ли за публиката?

Различно е защото в нашето портфолио правим не само един а множество сериали, някои от които  са европейски копродукции. Имаме други поредици, които са разказани по епизоди в медийната библиотека, и позволяват гледане по различно време. Ние мислим за цялостното ни портфолио, и не мога да говоря за отделен конкретен проект.

 Това е свързано по-скоро с радиото, но какво  мислите за това, съдържание създавано от обществените медии да се предлага предимно на младото поколение на платформи за некомерсиално ползване?

Радиото е част от платформата ни, и ZDF  Neo прави два съвместни проекта с радиото, насочени към определени целеви групи, и те са много успешни. Трябва да изхождаме от съдържанието, когато имаме  за партньор радиото, казвайки –имаме мега готино  съдържание за вас, което може да осмисли достигането  ви до определени групи от потребители. Смятам че радиото позволява да се достигне до други целеви групи и платформи.

Трудно бих могъл да си представя, че тази многомилионна публика може да се трансферира от радиото към платформи като YouTube или не е така?

Не зная дали идеята е точно  за нейното пренасяне, защото в края на крайщата ние имаме доста хетерогени целеви групи, а не говорим само за една целева група. Когато говорим за YouTube  ние трябва да намерим може би някакви средни целеви групи,  за които съдржанието в радиото да се допълва и с визуално предлагане на някакъв концерт. Комплексното пренасяне на потребители от радиото към подобни видеоканали според мен е доста сложен процес и по-скоро трябва да се търсят различни идеи за използване на медийното съдържание.

Защо обаче радиото поне в Германия функционира по- скоро само като радио а не като общесвен организатор  на събития? Защо се крие?

Не мисля че се крие. Мисля че форматите които колегите от радиото предлагат, са доста разумни и креативни, и смятам, че те много добре изпълняват ролята си на обществена  медия.

  Превод: Мартин Иванов

По материали на dctpTV

Снимка: dctpTV/скрийншот

Loading Facebook Comments ...

Вашият коментар