Керамично изкуство от Португалия Мартин Иванов, 13.11.202007.11.2020 Rate this post Португалия е известна не само с виното си или с фадото, но и с Azulejos– керамични плочки, служещи за облицовка на къщите. Техни образци могат да се видят навред из страната, включително и в Лисабон, а керамичното изкуство, наследство от времената на арабите е включено в списъка на ЮНЕСКО за световното културно наследство. Със специфичната си украска Azulejos са една от емблемите на Португалия Дизайнът на “асулешус” непрекъснато се променя, но в основата му са мотиви основно в синьо, жълто и бяло.. От дълги години за реставрирането и консервирането на керамичните плочки в Лисабон отговаря Лионел Рибейро. “Тази бяла светлина е типична за Лисабон. Идва не само от река Тежу или от известните бели къщи, но и се дължи от гланца на облицовката от керамични плочки, чието отражение изпълва улиците със светлина”, смята реставраторът. В това според него се крие особената аура и характерната светлина на португалската столица. Керамичните плочки са повече от декорация, защото предпазват къщите от горещината и ветровете идващи от океана. Идеални за южноевропейска страна като Португалия намираща се на бреговете на Атлантика. Историята им е дълга и както споменахме, започва от времената на арабското господство по тези места. “Керамичните облицовки са част от ежедневието ни вече повече от девет столетия. И днес произвеждаме облицовъчна керамика с нови мотиви, а това е изкуство, което продължава да се развива и отдавна не се свързва само с влиянието на арабите”, казва Лионел Рибейро. Франшиску Томас. ръководи една от най-старите манифактури в Европа за производство на керамични облицовки Една от малкото фабрики които произвежда днес керамични облицовки е основана още в далечната 1741 година и днес се ръководи от Франшиску Томас. Традицията за ръчно изработване на “асулешус” е запазена и до днес, като техниките са останали почти непроменени. Някога керамичната облицовка се е произвеждала масово, и за това си е имало причини. “Земетресението от 1755 година което разрушило почти напълно Лисабон и за възстановяването му тогава имало избор между каменните тухли и керамичната облицовка. Някога керамичната облицовка била доста по-евтина от каменните блокове, ето защо започнала да се произвежда масово”, разяснява Франшиску. За да се направи една плочка първо и се придава форма, след което е нужно търпение, защото плочките трябва да съхнат в продължение на минимум два месеца, след това се изпичат в продължение на 18 часа при температура от 1 100 градуса. “След първото изпичане правим проверка на качеството. Това е важно защото ръчно изработените керамични плочки си имат своя типичен звук. Много често в керамиката могат да се образуват въздушни балони, които могат да се установят именно чрез подобен звуков тест”, разкрива Франшиску. И днес Azulejos допринася за блясъка на фасадите в португалската столица Цветовото оформление на плочките също си имат своето ноу хау, като днес се използват шаблони, нанасяни върху специална глазура, с която е покрита керамиката преди това. Следва повторно изпичане, за да станат цветовете наистина забележими. На подобна красива керамична облицовка се радват туристите и най-вече крадците, които не се свенят да отмъкват части от безценната облицовка. “Преди десетина години наистина забелязвахме една голяма вълна от кражби на “асудешус”, които след това се появяваха на пазарите за антики. Благодарение на множество информационни кампании обаче нещата се промениха, и днес хората отдават доста по-голямо значение на керамичните облицовки част от културното ни наследство”, казва Лионел Рибейро. При слънчево време португалската столица не само свети, но и излъчва светлина благодарение на своите керамични облицовки. Мартин Иванов по материали на “Дойче веле” Снимки: “Дойче Веле”.скрийнш СходниСеверни пътеписаници- част 2Северни пътеписаници за едно синьо Скандинавско лятоКак във Винарна Барберани опазват традициите на… Изкуство Azulejosарабско наследствоИзкуствокерамични облицовкиПортугалия