Митенвалд- баварската съкровищница на щрайх инструментите Мартин Иванов, 09.08.202207.08.2022 Rate this post 120 часа отнема направата на една цигулка, тъй като всеки един детайл от нея е прецизно и внимателно изработен. Една от майсторките на щрайх инструменти е и 31-годишната Юлия клотц от малкото баварско градче Митенвалд. Известно е с това, че произведените от местните майстори щрайх инструменти се продават по цял свят. Тук се правят както цигулки като например от работилницата на Антон Шпренгерн така и контрабаси от манифактурата „Пьолман“. Юлия Клотц работи в работилницата на Леон Харт, където се произвеждат отделните детайли на инструменти както за начинаещи, така и за професионалисти. Вече над три века малкото баварско градче Митенвалд оставя своя отпечатък върху производството на щрайх инструменти „Всеки един инструмент си има свой собствен почерк, така както всеки един майстор остава своя специфичен почерк. При всяка цигулка може да се види кой майстор я е произвел, кой я е лакирал, и нито един инструмент не прилича на друг“, споделя тя. Манифактурата в която работи е с почти 100 годишна история, и тя ще наследи работата на своя баща в нея. Днес в работилницата се произвеждат по около 50 инструмента годишно. Цената им е между 1 500 и 20 000 евро. Ангелика, колежката на Юлия просвирва всяка една от новите цигулки, преди да бъдат продадени някъде по света. „Проверява се всяка една нота, всеки отделен ръчен детайл, как е изработен, как изглежда повърхността на цигулката, какво дърво е използвано за основа на всеки един инструмент“, споделя Юлия. Една от най-старите цигулки запазени в Митенвалд е от 1750 година, а нейният прародител Матиас Клотц е един от родоначалниците на производството на цигулки тук през 1648 година. „Ние правим цигулките все още по старинна 350 годишна традиция, и искаме нашите наследници да ги запазят“, споделя Юлия. Истинската съкровищница на майсторите от фамилия Клотц е мястото, където се съхранява дървесината за производството на цигулки. Преди да влезе в употреба едно дърво трябва да съхне най-малко десет години. Някои от парчетата дърво тук са на възраст дори над 100 години. „Ако днес започвах като майстор на цигулки, и купувах някое току що отрязано дърво, трябваше да го оставя да съхне най-малко десет години, защото за направата на един инструмент трябва да се използва само старо дърво. Ние купуваме всяка година дърво и го оставяме тук да съхне, така че имаме материал за няколко поколения майстори напред“, продължава тя. Лакирането придава не само завършен вид на инструмента, но и оказва влияние на неговия звук. Юлия нанася между 20 и 30 слоя лак върху всяка цигулка. Използва много стари лакове, които са били използвани и преди 350 години, а млади майстори като нея се грижат старателно за да не отмре традицията в производството на щрайх инструменти в Митенвалд. Мартин Иванов по материали на Дойче Веле“ Снимки: „Дойче Веле“ ./скрийншот СходниЩефан Фойрих: Няма рецепта за това, коя е…Обучават ирландски фермери как да повишат здравните…Как филоксерната криза дала тласък на… Изкуство Бавариялия КлотцМитенвалдцигулкищрайх инструменти